مدیریت دانش

مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش تاریخچه و سابقه طولانی در دانش امروزی ندارد اما توانسته در همین مدت کوتاه به سبب ویژگی هایی که داشته است، طرفداران زیادی برای خود جذب کند. در ادامه ابتدا در مورد تعریف مدیریت دانش بحث خواهیم کرد. مدیریت دانش در اصطلاح علمی به تولید دانش، سازماندهی آن، توزیع، بهره برداری و بکارگیری آن برای توسعه و پیشرفت و رونق کسب و کار گفته می شود. یعنی به بیان ساده از دانش برای توسعه کسب و کارها و همچنین پایداری و رونق آنها استفاده شود.

انواع دانش

در تعریف مدیریت دانش، دانش را به دو دسته دانش ذهنی و دانش اسنادی طبقه بندی می کنند. دانش ذهنی یعنی چیزی که در ذهن افراد وجود دارد و دانش اسنادی در واقع دست نوشته ها، پایگاههای داده ها و موارد مشابه محسوب می شوند. آن چیزی که در مدیریت دانش مهم است، در واقع بکارگیری آن در کسب و کارها خواهد بود.

هرم هفت قسمتی مدیریت دانش چیست؟

کلیه برنامه های مدیریت دانش بر اساس این هفت جزء تدوین و برنامه ریزی می شوند:

دانش مشتری: این نوع دانش مهمترین و اصلی ترین نوع دانش در کسب و کار ها و سازمان ها محسوب می شوند.
دانش در فرایندها: هر سازمانی برای اینکه بتواند به اهداف خود برسد، در هر قسمت فرایند هایی را تعریف کرده که از ابتدای کار تا پایان کار را مشخص می کند. بکار بردن راهکارهای مناسب و زیرکانه که باعث شود، سازمان در کمترین زمان و با کمترین هزینه به هدف خود برسد، دانش در فرایندها نامیده شده و جز دوم مدیریت دانش است.
دانش در محصولات و خدمات: در این جز مدیریت دانش راهکارهایی برای شناخت بیشتر از نیازهای مشتریان و رسیدگی به آن تعیین می شود. در واقع مدیریت دانش در این بعد باید بتواند نیازها را در اولین فرصت شناسایی و در کمترین زمان رفع کند. یعنی قبل از اینکه رقبای دیگر از راه برسند.
دانش در افراد : هر فردی که در سازمان کار می کند یک سرمایه مهم محسوب می شود. مدیریت دانش ذهنی او می تواند سازمان را به نقطه اوج برساند. در واقع دانش در افراد قدرت ذهن و مهار کردن آن و جهت دادن و پرورش آن محسوب می شود.
جز دیگر مدیریت دانش حافظه سازمانی است: یعنی سازمان باید بتواند از تجربیات گذشته خود درس گرفته و آن را برای توسعه خود استفاده نماید.
دانش در روابط هم جزیی از هرم مدیریت دانش می باشد.
دانش اسنادی آخرین جزو مدیریت دانش محسوب شده که تمرکز آن بر روی دسته بندی اطلاعات و بهینه سازی آنها برای تصمیمات آینده است.

مزایای مدیریت دانش

مدیریت دانش مزایای متعدد و مختلفی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

با استفاده از مدیریت دانش امکان بازیابی سریع اطلاعات وجود خواهد داشت.
با استفاده از این علم تهیه نسخه های تکراری از یک دانش به حداقل خواهد رسید.
با استفاده از این علم در زمان و نیروی انسانی صرفه جویی زیادی خواهد شد.
با استفاده از این روش دانش توانمندی های هر فرد به خوبی مشخص شده و قابل مدیریت و استفاده بهینه است.
اطلاعات به صورت دسته بندی و با کیفیت بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.
مدیریت دانش باعث می شود، محصولات به سرعت و در زمان کمتری روانه بازار شده و به دست مشتری برسد.
این روش باعث می شود، در زمان و همچنین هزینه ها صرفه جویی شده و دانش بین سازمانی به شیوه بهتری به اشتراک گذاشته شود.
با استفاده از مدیریت دانش محصولات کیفیت بیشتری داشته و در نتیجه رضایت مشتری افزایش پیدا می کند.
افزایش رضایت مشتری سبب بالا رفتن اعتبار داخلی و جهانی سازمان هم می شود.